Wednesday, January 10, 2007

Svar på frågor om böcker

Jag hittade en bloggutmaning om böcker. Svar kommer här!

En bok som förändrade ditt liv ?
"And I don´t want to live this life" av Deborah Spungen är en bok som jag bara inte kan släppa. Läste den för första gången för många år sedan och jag återkommer ständigt till den. Den påverkar mig så mycket. Handlar om Nancy som har schizofreni och hennes liv. Den är hemsk men samtidigt väldigt bra. Inte vet jag om den har förändrat mitt liv direkt men den får mig alltid att tänka till och bli medveten om att alla inte har det så lätt.


En bok du läst mer än en gång?
De flesta böcker. Enkla pocketdeckare läser jag nästan alltid flera gånger. Och guideböcker.

En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Någon bok som jag inte har läst av Ann Rule. De är tjocka, man sträckläser dem och de är alltid SÅ bra. Ann Rule skriver autentiska psykologiska thrillers. Riktigt otäcka personskildringar men spännande.

En bok som fick dig att skratta?
Vad heter de nu igen. Shopping någonting av Sophie Kinsella. Jag har fyra stycken och de är lika kul allihopa.

En bok som fick dig att gråta?
Ingen faktiskt. Inte ännu iallafall.

En bok du önskar hade skrivits?
Många fler självbiografier. Jag älskar att läsa sådana.

En bok som inte borde skrivits?
”Mein Kampf”.

En bok du just nu läser?
Just avslutat Den Ryske Vännen av Kajsa Ingemarsson. Ska nu ta mig ta Röda Vargen av Liza Marklund.

En bok du tänkt läsa?
Fick några i julklapp som jag ska beta av härnäst. Undantaget och Den Svarta Tjärnen.

No comments: