Friday, June 01, 2007

Tid som gravid

Den här knyckte jag från Kajsa.

Från graviditeten
Jag gjorde två graviditetstest som visade +
Jag förstod att jag var gravid när jag var på ultraljud, fram till dess var jag inte säker på att det var någon i magen.
Jag kräktes inte en enda gång. Jag mådde knappt illa.
Jag gick upp 15 kilo.
Jag började tycka att semlor var gott. Jag åt hur många som helst.
Jag berättade att jag var gravid i typ vecka 20.
Jag hade mina vanliga byxor fram till vecka 25.
Jag fick ont i ryggen. Mycket ont i ryggen.
Jag var övertygad om att det var en flickbebis i magen.
Jag gjorde två extra ultraljud för de misstänkte att det var en mycket liten bebis jag bar på.
Jag jobbade fram till två veckor före förlossningen.
Jag var konstant trött ibland somnade jag 19.30 på kvällen och sov hela natten.

Från förlossningen
Jag fick värkar typ 20.00 på kvällen. De gjorde inte ont.
Jag fick onda värkar vid typ 22-23.00 tiden. Aj.
Jag klockade mina värkar på nätet.
Vi kom in till förlossningen vid 02. Södersjukhuset. Vi åkte taxi dit.
Jag var öppen 6 centimeter när vi kom in.
Jag tänkte prova akupunktur men jag hann inte.
Jag gillade lustgasen. Vi blev kompisar.
Barnmorskorna var trevliga.
Marcus skötte sig bra, servade med saft och äppeljuice.
Jag öppnade mig från 6 till 10 centimeter på två timmar.
Jag tyckte hela tiden att värkarna var uthärdliga och trodde hela tiden att det kommer bli mycket värre, men det blev det inte.
Jag krystade i en halvtimme eller så.
04.46 blev han född.
3305 g och 50 cm
De sydde några stygn, hur många vet jag inte.
Vi fick vänta i två timmar på fikat, till slut fick mannen gå ut i korridoren och fråga efter det.
Det var fullt på BB så vi fick ligga kvar på förlossningsavdelningen ganska länge.
Jag fick åka rullstol till BB.

Den första tiden med lilleman
Vi fick många besök
Bebisen skrek hela tiden.
Eller åt. Antingen eller. Skrik eller mat.
Jag mådde bra (vad jag minns nu i alla fall)
På natten ville han amma många gånger.
Efter någon månad förstod vi att han hade kolik
Sen fick han ljumskbråck också och opererades för det
Jag gick mest runt och vaggade honom hela dagarna
Vi var på mycket promenader

Nu
Han är störtcool. Snackar och charmar med alla.
Alltid glad.
Han hänger med på allt utan att knota. Väldigt lätthanterlig unge.
Han är vår älskling. Han blir bara bättre för varje dag. Vi är så glada att vi har honom.

No comments: