Thursday, February 14, 2008

Äta kattmat?

Jag läste nedan artikel igår på tunnelbanan (i Metro) och jag kunde inte låta bli att garva högt. Jag tycker ju att förskolepersonalen verkar aningen skadad som erbjuder kidsen att käka kattmat. Men å andra sidan kan jag se framför mig hur alla dessa småttingar sitter lyriska och hur matglada Nisse skulle bara hugga in på kattmaten med skeden i högsta hugg. Och då kan jag inte låta bli att skratta. Stackars små oskyldiga kids.

Barnen på förskolan, som är mellan ett och fem år, jobbade med katten som temaarbete. Förra veckan fick de först titta på en film om katter. Sedan bjöds de att smaka på samma mat som katterna äter. En förskollärare hällde upp torrfoder och konserverad mat. Flera av barnen åt.Barnen på en förskola i Alingsås bjöds på kattmat av fröken. Både torrfoder och burkmat.

– Det vittnar om synnerligen dåligt omdöme, säger barn- och ungdomschefen Kenneth Fritzon.

Han kan inte förstå hur förskolläraren tänkte. Det rör sig om en person som jobbat länge inom förskolan.

– Vi blev förtvivlade när vi fick veta vad som hade hänt. Även om det inte är farligt så är det inte rimligt att erbjuda barn kattmat. Det är en etisk fråga. Vi skiljer på djur- och människoföda, säger Kenneth Fritzon till TT.

2 comments:

C a t r i n e & co said...

det här då... höll på att köra av vägen i dag...
http://www.alltombarn.se/aktuellt/randiga-klader-pa-dagis-forbjudet-1.7244

annelie said...

Helt galet!