Sunday, June 29, 2008

Flickan under gatan

av Roslund och Hellström. Nja säger jag. Jag har fullkomligt älskat de andra böckerna av denna duo och så läste jag i någon recension att "Flickan under gatan" var deras bästa hittills. Blev således alldeles lyrisk inför denna bok. Och visst den är bra, men inte alls i närheten av att vara lika bra som någon av deras andra.

Poliserna på stationen utreder ett brutalt mord som de tror begåtts av människor i Stockholms tunnelsystem. Jag läser i efterorden i boken att det faktiskt är så här i Stockholm- att det bor hemlösa under jorden. Helt sjukt att det faktiskt finns människor nere i dessa kulvertar och gångar bland alla råttor och skit. Men ändå hade jag svårt att ta till mig denna bok på det sätt jag gjort med författarnas tidigare, den här känns inte lika realistisk. Tyvärr!

No comments: