Saturday, August 16, 2008

Bokutmaning

Jag har blivit utmanad av Maria.

1. Vilken bok läste du senast:
Innan döden kom av Elizabeth George. Skrev om den för någon vecka sedan lite längre ner i bloggen.

2. Vilken bok ska du påbörja härnäst?
Jag vet faktiskt inte. Hade tänkt att läsa Maffia innan resan till Sicilien men det hanns inte med, kanske tar den nu istället.

3. Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla:
Manliga, tror jag.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du “nu har jag en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra hälften” kvar o.s.v.?
Nej, jag läser bara på. Eller om boken är superbra kan jag bli lite stressad av att den snart är slut, men annars inte.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Topplistan, att jag tidigare läst böcker av den författaren, recensioner.

6. När blir en bok för lång?
När den blir för tung. Jag läser helst pocket för de är lätta att ta med, men är det en icke-pocket på 800 sidor så känns den bökigt.

7. Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Jag läser nog hellre på engelska än på svenska. Åtminstone deckare.

8. Vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa?

El Choco av Markus Lutteman. Den har jag rekommenderat till flera.

9.Kan du lämna en bok som är tråkig?
Oh yes. No problem.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Definitivt deckare.

No comments: