Monday, August 11, 2008

Läst i sommar

Följande läste jag under semestern:
I denna ljuva sommartid av Mari Jungstedt. Första boken jag läser av henne. Den var bra, kommer köpa fler. Enkel deckare för hängmattan. Om till synes oförklariga mord på Gotland.
Smuts av Katarina Wennstam. Läbbig bok om pedofiler och sexmissbrukare som bedrar fruar och vänstrar hej vilt. Men den blir lite tjatig boken, kunde varit kortare.
Våga flyga av Lisa Jewell. Hittade denna boken i en låda i lägenheten på Sicilien. Ingen bok som jag tror jag hade läst annars. Men den var bra. Trevlig historia om några grannar i England. Småmysig och lättläst.
En gyllene bur av Carmen bin Laden. Carmen var gift med en av Usamas 29(!) bröder (i familjen fanns även 24 systrar). Carmen ger sin beskrivning av att leva i Saudiarabien i ren och skär lyx samt kontrasterna mellan det västerländska och det muslimska livet med religiösa fanatiker inom familjen.
Hey Dolly av Amanda Svensson. Superdålig bok. Handlade om allt och inget (mest inget) och rörigt som bara den. Inte en bok för mig, men jag läste den för jag har läst att den fått bra recensioner.
Innan döden kom av Elizabeth George. Boken berättar om vad som föranledde mordet på inspektör Lynleys hustru. Boken var bra men hade typ kunnat kortas ner med 200 sidor. Hemskt att läsa om hur enkelt det blir missförstånd och hur elaka barn kan vara mot varandra.

1 comment:

Anonymous said...

Vill du låna Mari Jungstedts böcker så hojta till, jag tror att jag har alla... Kram