Monday, November 03, 2008

Ditten och datten om valet i USA

Enligt en undersökning i DN så skulle 8 av 10 svenskar valt att rösta på Obama i amerikanska presidentvalet imorgon. Marcus läste någon artikel någonstans om att de flesta svenskar säger att de vill rösta på Obama för att de tycker att han verkar småtrevlig och sympatisk, men att de inte är så insatta i vare sig Obamas eller McCains politik.

Jag känner mig inte särskilt insatt måste jag säga men tycker ändå att Obama verkar vara en sympatisk och bra typ. Vi såg ju förresten honom tala i Berlin i somras, har jag sagt det? Nåväl, på SVT:s hemsida kan man göra ett test, 21 frågor som berättar vem av kandidaterna som har mest gemensamt med dina åsikter. Jag gjorde testet. Svaret blev: Du tycker mest som...varken Obama eller McCain. Mina svar stämmer i det stora hela inte med någon av dem. Nähä, det var ju trist.

Förra USA-valet hade vi valvaka hemma hos oss. Vi halvsov i soffan ibland och kollade alert på tv:n med jämna mellanrum. Plötsligt så hör vi alla hur programledaren Petra Nordlund kallar en gäst/reporter för herr Falukorv. Alla var så här "va vad sa hon" för det var ju bara en snabb fras liksom, hörde vi rätt. Svar: Jo, det gjorde vi. Här nedan är hennes inlägg. Ett gott skratt!

1 comment:

Anonymous said...

haha, det där hade jag ju nästan glömt bort! Roligt är det iallafall. Synd att vi inte fick till en valvaka denna gången, vi får köra om 4 år igen! Kram A