Monday, November 24, 2008

Såhär gick det till....

Efter en snabb förlossning kom då vår lilla SVEA Ester Lovisa till världen i torsdags klockan 23.

Jag hade ju som jag skrev helt hanterbara värkar med typ fem minuter mellan. Vi ringde in svärmor och Marcus hade en kompis över på middag. Vi käkade och jag klockade värkar under tiden.

Vid 19-tiden ringde jag förlossningen för att rapportera status. Jag sa som det var, att värkarna kom relativt tätt men inte gjorde så ont men att jag ändå kände mig lite orolig. Min BM hade nämligen sagt åt mig att åka in så fort jag fick värkar eftersom jag hade en snabb första förlossning. Men det kändes ju löjligt att åka in utan superduperonda "jag vill dö" värkar tyckte jag. Förlossningen rådde mig att i så fall försöka att stanna hemma lite till men att jag var välkommen in när jag ville.

Klockan 20 eller så var det tätare mellan värkarna typ 3-4 minuter. Jag ringde förlossningen igen och sa att jag ville åka in. Vi kom dit vid 20.40 eller så. Tyvärr kom vi typ mitt i ett skiftbyte. Jag kopplades till en CTG maskin och fick sitta vid den nästan en timme istället för en halvtimme som tänkt från början. Vid 21.45 kom sen en barnmorska för att undersöka mig. Det som var schysst var att hon redan innan hon gjorde någon undersökning sa att du får stanna kvar här oavsett hur långt förlossningen har kommit. Det gjorde mig jädrigt trygg för jag hade ingen lust att åka hem igen. Varjefall visade det sig att jag var öppen 5 cm så att åka hem var inte att tänka på.

Sen duschade jag en halvtimme, käkade några Alvedon och vid 22.15 var jag öppen 7 cm. Då började jag använda lustgas och vattnet gick. Sen gick allt supersnabbt, jag hängde inte riktigt med i svängarna. Öppning från 7 cm till 10 cm måste ha gått redigt fort för vid 22.45 sa barnmorskan att vi kan vara glada om den här babyn håller sig inne till 23. Och det var precis vad hon gjorde- prick 23 föddes vår lilla prinsessa.

Allt gick således bra och jag är glad att det gick såpass fort för det var ju det jag önskade. Vi stannade på patienthotellet i tre nätter och kom hem igår. Nisse är stolt, han har fått en lillasyster och är stor nu säger han.

7 comments:

Anonymous said...

Stort grattis till hela familjen! Vilken fin lite tjej! Önskar Maria med familj på Åland

Anonymous said...

Stort grattis till hela familjen!

Tove Kungsholmen said...

Hon är jättesöt och har fått jättefina namn! Svea gillar jag som tusan och att jag tycker att Lovisa är skitfint är väl knappast nån hemlis.

Grattis igen!

Världen är liten… said...

Snuttegumman! Åh lyckos dig som hade en så snabb förlossning, min tog 22 timmar...

annelie said...

TACK! :D

C a t r i n e & co said...

ÅH bedårande!! Jättegrattis till er!

hanna said...

Låter ju riktigt bra! Grattis igen! :D