Thursday, December 04, 2008

Att sova eller inte sova

Vi är i valet och kvalet över hur vi ska göra med Nisses dagssömn. På dagis har han hittills sovit 40 minuter per dag men förra veckan minskade vi det till 30 minuter. Där säger de att han alltid är jättetrött och den första ungen att somna. Så det verkar ju som att han behöver lite vila. Men på kvällarna är det high life här verkligen.

Vi brukar försöka lägga honom vid 20-tiden. Men han somnar aldrig. Igår satt jag hos honom en halvtimme innan jag tröttnade, och sen satt Marcus en halvtimme. Sen sa vi att han måste sova nu och gick ut ur hans rum. Först var han arg och ropade och hojtade och hade sig. Men sen blev han tyst. Så vi trodde såklart att han somnat. Typ vid 21.30 så ropar han istället från sitt rum "Mamma, vad heter Babars fru?" Jag gick dit och tittade, då hade han tänt sin lampa och satt i sängen och läste Babar. Jag kunde inte låta bli att ta en bild. Det slutade med att han somnade efter 22- och det är ju aningen mycket för sent.


På helgerna här hemma brukar han inte sova något. Då har han en liten dipp vid 17 tiden då han är trött men piggar sen på sig och somnar typ vid 20 på kvällen. Funkar fint! Men samtidigt är vi ju medvetna om att det är ett högre tempo på dagis och mer aktiviteter som gör att han blir trött och behöver sova, här hemma sitter vi ju mest och glor och är inte särdeles aktiva. Svårt det här!

2 comments:

C a t r i n e & co said...

Vi ska också minska ner på dagissömnen. Jag resonerar att vi kan ju alltid prova, märker vi att han är alldeles för trött efter 4-5 dagar så bryr vi oss inte om att ändra hans sovtid på dagis. Men han är alltmer piggare på kvällskvisten.

Tove Kungsholmen said...

Sitter i samma dilemma men på Lovisas dagis sover alla och de väcker inte barnen på föräldrarnas begäran (det enda jag inte gillar med dagiset) så vi vet inte vad vi ska göra... På helgerna är det exakt som för Nisse.