Monday, December 01, 2008

Gamla namn

Cecilia tipsade om artikeln nedan. Rätt kul eftersom vår dotter då heter Svea Ester och vår son heter Nils. Signe var också uppe på tapeten för dottern eftersom det var min farmors namn. För pojknamnen har vi väl inte funderat på något av de andra namnen även om svärmor föreslog att bebisen skulle heta Malte om det var en pojke.

För att ett namn ska bli populärt ska det antingen vara helt nytt, eller inte ha varit populärt på ungefär 90 år.

Efter Skärgårdsdoktorn fick till exempel namnet Wilma ett uppsving, som doktorns dotter hette.

Det hade inte varit inne på länge – och kändes samtidigt nytt. Nu döps fler till bland annat Siri, Svea, Esther och Signe, liksom Malte, Herman, Svante och Nils.

– De som är föräldrar idag är ofta runt 30–35, och de undviker namnen som ingick i deras föräldrageneration. Men namnen som mormor hade känns jättekul.

1 comment:

Tove Kungsholmen said...

Vi verkar onekligen ha samma namnsmak, Svea, Signe och Saga är namn jag kan tänka mig på en ev andra dotter. Nils gillar jag också men det fick nobben från Kalle när Lovisa låg i magen och vi inte visste att hon var en flicka. Som jag sagt förut tycker jag att ert val av tredjenamn också tyder på bra smak!