Tuesday, March 24, 2009

Hur ska man göra?

Jag har sålt två U2 biljetter på Blocket. Jag hade hoppats att den som köpte dem skulle bo i närheten och bara kunnat kubba förbi och hämtat dem och betalat cash. Nädå, istället är den första som ringer utomsocknes och vill att de ska skickas. Det kunde jag väl gå med på och jag frågade om han kunde sätta in pengar på mitt konto i förväg. Det hade han ingen lust med (vilket jag kan förstå- det finns ju liksom ingen garanti för att jag skickar dem då) utan föreslog postförskott.

För att skicka postförskott måste man ha ett plusgiro eller bankgiro. Det har inte jag. Fick således mecka lite fram och tillbaka innan jag kom på en lösning och kunde skicka biljetterna. De är nu skickade och för att han ska kunna hämta ut dem på sitt postkontor måste han betala den i förväg överenskomna summan och sen får han brevet. Det jag funderar är då: det finns väl fortfarande ingen garanti för att det är konsertbiljetterna i brevet, han får väl knappast möjlighet att glutta i kuvertet innan han betalt? Så egentligen kan jag i praktiken bara ha lagt ner en lapp med text "FOOL YOU" i kuvertet och blivit lite rikare på kuppen. Eller hur? Så hur är egentligen det bästa sättet att skicka sådana här försändelser?

3 comments:

Världen är liten… said...

Sålde ni era biljetter eller köpte ni flera, ni missar väl inte konserten?!

annelie said...

Nej, vi sålde inte våra. Två kompisar som jag köpt till kunde bara gå på fredagen och jag fick biljetter till lördagen- så jag sålde deras två.

C a t r i n e & co said...

payson!