Tuesday, June 16, 2009

En resume

Så. Då ska jag ge mig på att skriva en liten reseberättelse och lägga in lite bilder från våra spanska veckor.

Vi har haft en jättebra resa, Torrevieja är en typisk semesterort med många pensionärer, engelsmän, en fin strandpromenad och mycket sol. Passade oss perfekt just nu!

Jag blev förvånad över hur enorm säkerhet alla hus hade. Alla hus hade grindar och höga staket, man såg inte till grannarna alls, alla höll sig på sina plättar. Även fönstren hade lås och galler överallt.

Såhär såg vårt kvarter ut:


Och här är vårt hus, det högra:

Huset kostade 6000 kr att hyra för tre veckor, och för flygbiljetterna betalade vi 4500 kr. En billig semester. Huset var byggt 2006 och hade disk- och tvättmaskin (lyx!, vi hade ingen smutstvätt med hem, tvättade allt i lördags och söndags), svensk tv, två sovrum och liten trädgård. Och så fanns ju en pool i området och det var till stor lycka för oss alla när den äntligen öppnade.

Nisse har ju aldrig varit någon badkille, varken badkar, hav, pool eller sjö har varit intressant. Men på den här resan släppte det en hel del- han badade glatt. Men plaskade också gärna. Och tatueringar har han också varit lite skraj för innan, men nu ville han ha flera. Han har blivit långhårig och så lockig i håret- förstår inte var de kommer ifrån, jättefint!


Vi hängde en del med min släkting Karin och hennes familj, Fran och barnen Erik och Emily. Erik är precis på dagen 2 månader yngre än Nisse och Emily är tre veckor äldre än Svea.


De bodde i ett superfint hus, med citron- och fikonträd på tomten. Citronträd skulle jag gärna ha. Och avokadoträd. Fast det fanns inte i Spanien- eller inte i Torrevieja iallafall, synd för avokado är ju så dajligt. Karin hade gjort supergod citronsaft, jag ska testa att göra sån jag också.


Och så bjöd de på supergod paella:


Nisse och Svea har varit pärlor som betett sig mycket bra största delen av tiden. De har lekt mycket med varandra, eller snarare Nisse leker och Svea kollar och kvittrar lite. Hon har börjat med da-da-da nu, låter jättehärligt.


Barnen mer eller mindre bodde i sina solkläder tills vi en dag (till min stora sorg) tappade Nisses solbyxor när vi var på väg hem från stranden. Efter det fick han använda vanliga badbyxor med sådana här innerbyxor i- mycket obehagligt!


Svea sitter nu riktigt bra


Glassen i Spanien såg väldigt god och lockande ut. Men god var den inte. Går inte att jämföra mot förra årets gelato.


Kvällsnöje, öl och Uno.


Jag är en ju en big sucker för spel överhuvudtaget och jag spelar väldigt gärna kort. Marcus är inte lika begistrad. Dock verkar det som att sonen är piggare på det. Jag har lärt honom förenklade varianter av både Uno och Yatzy och han vill gärna spela!



Nä nu vågar jag inte lägga upp fler bilder. Jag har redan lyckats radera hela inlägget en gång och fått göra om, och jag har verkligen ingen lust med den igen.

2 comments:

Tove Kungsholmen said...

Ser underbart ut!

Therese said...

Vilken jättemysig semester! Kram Therese