Sunday, February 14, 2010

Best city to live in.

I SvD idag var det listat världens bästa städer att bo i. Vancouver vann med 98 procent av 100 möjliga enligt Economists bedömning där sådant som hälsovård, stabilitet, kultur, miljö, utbildning och infrastruktur vägs in

1. Vancouver, Kanada
Min kommentar: Helt rätt! Fantastikum! De kunde inte valt bättre stad.

2. Wien, Österrike
Min kommentar: God Sachertårta, tjusiga byggnader men aningen grått, inget ställe jag vill bo på.

3. Melbourne, Australien
Min kommentar: Bra val. Jag gillar Melbourne. När jag var där var det grymt varmt, trevligt folk och fina vyer (12 apostlarna). Åker gärna tillbaka!

4. Toronto, Kanada
Min kommentar: Nice! Good stuff! Jag gillar. Fin storstad med en bra mix av allt. Trevligt folk, bra hockey, shopping, mat och klimat.

5. Calgary, Kanada
Min kommentar: Ingen, för jag har inte varit där...

6. Helsingfors, Finland
Min kommentar: Nä, där vill jag inte bo. Varje gång jag har varit där är det grått och regnigt, känns vemodigt. Svårt språk och dyrt. Men de har ju €, plus för det!

7. Sydney, Australien
Min kommentar: När solen väl kom fram var det underbart, men det regnade fem av mina sju dagar där. Men staden är cool, finns massor att göra, glatt folk och trevliga omgivningar.

8. Perth, Australien
Min kommentar. Ingen, för jag har inte varit där...

9. Adelaide, Australien
Min kommentar. Ingen, för jag har inte varit där...

10. Aucklad, Nya Zeeland
Min kommentar: Ingen speciell stad tycker jag, gillade övriga delar av landet bättre! Men i Auckland stannade vi inte längre än vad vi behövde.

No comments: