Tuesday, August 17, 2010

Idag har det lästs och byggts

I våras köpte jag några Lasse-Maja böcker på loppis. Visste väl egentligen inte vad det var, men tyckte de såg kul ut. Läste sen att de riktar sig till lite äldre barn, tänkte då att de får väl ligga på hyllan och mogna ett tag. Jag har försökt sälja in dem till Nisse, men han har tyckt att det är för mycket bilder och för lite text.

Men så igår kom han med en och ville att vi skulle läsa. Oh boy vad han gillade den. Vi läste fem kapitel bara sådär, och så två till idag. Och det är så kul som förälder att få läsa något annat än bara Barbapapa, Bamse eller något annat som man läst femtioelva gånger. Riktigt bra tyckte jag också att den var. Nu väntar jag att han vill börja läsa Harry Potter, och sen Fem-böckerna. Jag älskade Fem-böckerna när jag var liten, men man ska nog vara tio-tolv år för att gilla dem va?

Den här läser vi i allafall nu:

Kvällssysselsättningen idag var att hälla ut all Duplo på golvet i vardagsrummet och sen bygga järnet. Båda ungarna kan fördriva en bra stund med att bygga och leka med detta. Men att sen plocka tillbaka det i lådan (som förresten är en av våra favoriter- en Tubtrug. De är perfekta för leksaksförvaring, vi har ett gäng i olika pigga färger) är betydligt svårare.

No comments: