Sunday, October 10, 2010

Frågor om resor

Att resa är ju det bästa som finns! Läste om en karl som varit i världens alla 196 länder. Han fick svara på massa resefrågor, sånt älskar ju jag! Därför kommer mina svar nedan:

Värsta resmålet?
Bali var ingen höjdare. Hade världens förväntningar, och så kom vi till ett skitigt ställe med påträngande karlar och jobbiga människor överhuvudtaget. Dessutom enda stället jag blivit lurad när jag växlade pengar (som jag vet om åtminstone…).

Bästa resmålet?
Givetvis tycker jag alltid att det är fantastiskt att komma till Vancouver, det är ju mitt andra hem. Förutom det så är det New York New York forever.

Häftigaste upplevelsen?
Hela Nya Zeeland. Vackert som bara den, med olika upplevelser och äventyr varje dag. Bland annat så hoppade jag fallskärm, vandrade på glaciär, surfade på sanddyner, åkt båt i fjordarna och mycket mer.

Magsjuka?
Inte så ofta faktiskt, ta i trä, men några gånger har det hänt.

Hotelldöden?
Har bott på många sunkiga hak, men det som jag bott på två gånger i Kuala Lumpur tar nog priset. Fullt i sängloppor, båda gångerna. Fattar inte varför jag kom tillbaka dit.

Bästa weekendstaden:
Bryssel och Barcelona.

Godaste maten?
Malaysia. Deras kök är perfekt, en blanding mellan thai och indiskt. Utmärkt kombo! Och så är jag ju en sucker för amerikansk mat, tradionella diners är härliga.

Värsta tabben?
Gaah, jag kommer faktiskt inte på något annat än när jag gjorde något fel i min visa waiver ansökan förra hösten. Det var hemskt och jag trodde jag skulle vara portat från USA för evigt. Dessutom missade jag en New York resa på grund av den tabben.

Bästa stranden?
Koh Mook, Thailand. Paradiset!

Mest besökta landet:
Det måste väl vara Tyskland. Där har jag varit många många gånger, men faktiskt var jag första gången i Berlin 2008. En toppstad som jag gärna skulle återvända till.

Nära ögat?
Satt bredvid en kille som såg läskig ut när jag och Johanna flög mellan Miami och Houston. Men jag försökte att inte ha några förutfattande meningar, och han var rätt trevlig – trots sin otäcka look. När det var dags att gå av planet gick han av före mig, och blev direkt tagen och handbojad av polisen. Det var läskigt, även om jag inte vet om det var ”nära ögat” något.

Underligaste mötet?
När man springer på bekanta hemifrån. I San Francisco träffade vi en gång Fagerstas folkdanslag. I New York sprang vi på två killar som vi tidigare träffat på Fiji. Ett annat kul möte var när jag jobbade på Roots i Vancouver, och fick betjäna Alan Rickman.

Reser jag aldrig utan?
Internetbankdosan och karta. Jag älskar kartor!

Krångligaste landet att komma in i?
USA förra veckan.

Största överraskningen?
Fiji. Var ju besviken på Bali och försökte att då inte ha några förhoppningar gällande Fiji. Och så kom vi till ett helt fantastiskt land med underbart vänliga och fina människor.

Finaste eller roligaste souveniren?
Hjälp. Jag vet inte om jag köper souvenirer så ofta. Jo, nu vet jag. Köpte små kokosnötskålar i Thailand någon av de första gångerna jag var där. De är toppen, används nästan varje dag till att lägga allt möjligt gott i.

Bästa hotellet?
Hyatt i San Francisco. Uppgraderade till en svit, med fantastisk utsikt över stan. Sån lyx. Och där kom Marcus och jag, två backpackers dit. Känns oss ganska malplacerade. Men jag jobbade på Hyatt då så rummet kostade typ inget.

Nätter under bar himmel?
Nej, inte vad jag vet. Jag har ju varit uppe hela nätterna vid olika tillfällen men inte sovit under bar himmel. Jo, en gång hemma i Sverige skulle vi göra det när vi var ute och vandrade. Men det var så mycket mygg så det var stört omöjligt.

Galnaste resmålet?
Las Vegas. Det är helt crazy där, men samtidigt så himla kul – i ett par dagar, sen vill man bara därifrån.

Senaste resan:
Chicago

Nästa resa:
Vet ej. Antagligen blir det någonstans med jobbet. Annars har vi en son här hemma som gärna vill åka till England och London. Själv vill jag gärna ha en solsemester någonstans.

Underligaste transportmedel?
Jag har inte åkt något knepigt färdmedel, inte vad jag kommer på nu åtminstone.

Gästvänligast?
Fiji, Holland och Kanada.

Drömresemål:
Kina, Japan och Brasilien.

Flygrädd:
Ja.

Viktigt på resan:
Att det inte är dyrare än hemma. Och att vädret är bra.

No comments: