Saturday, February 19, 2011

Mina val

Nu har jag funderat klart! Jag skrev ner tio låtar direkt som jag verkligen gillar, men sen har jag velat lite fram och tillbaka om det är rätt val jag har skrivit ned. Marcus menade på att det är ju inte mina tio favoritlåtar som det ska vara, det behöver ju faktiskt inte vara dessa favvisar som jag väljer att spela i ett program.

Nåväl. Jag skulle prata om resor. Jag har ju i stort sett inga andra intressen, så jag vet inte vad annars jag skulle prata om. Några av låtarna påminner mig om resor. Övriga är bara bra.

Hole - Doll parts. Den lyssnade jag och Ulle supermycket på när vi var sommarstudenter i Vancouver år 1995. Vi var faktiskt på Lollapalooza och såg dem då också. Grym låt som jag aldrig tröttnar på.

AC/DC - Who made who? AC/DC är ett av mina absoluta favoritband, och Who made Who är en kanonlåt som tyvärr spelas alldeles för sällan på deras konserter. Jag har sett dem live två gånger, i somras och typ 2002. Den här låten blir jag alltid glad av att höra!

Amanda Marshall - If I didn´t have you. Min kompis Shawn i Kanada introducerade mig för Amanda Marshall för tio år sedan eller så. Det är faktiskt ganska få kvinnliga artister som jag gillar, men Amanda är en av dem.

Powderfinger - Up and down and back again. Jag tror att Powderfinger är från Australien. De var i alla fall grymt poppis där när jag var där 2002. Jag störtgillade dem och köpte direkt skivan (det var på den tiden jag fortfarande köpte skivor)... Största hiten från deras skiva är My Happiness, den är också finfin!

Bette Midler - Beast of burden. Party party! Den här lyssnade vi alltid på under min pluggtid i Borlänge.

Live - Lighting Crashes. Det här är en sån låt som jag alltid spelat på jukeboxar runt om i världen. Den går hem överallt!

Thin Lizzy eller Metallica - Whiskey in the jar. Ultimata partysången. Bästa partylåten ever.

The killers- Human. Ytterligare en låt som jag alltid blir glad av att höra. Och den är väl den nyaste av alla låtar i mitt sällskap.

Depeche Mode - Somebody. Egentligen gillar jag inte Depeche Mode, jag är inte så jätteförtjust i brittisk pop (helt tvärtemot min käre man) alls, jag är mer för amerikansk rock. Men den här Somebody är faktiskt så bra så Marcus bror sjöng den i kyrkan när vi gifte oss. Då är den bra!

Skulle jag istället leda ett Vinter program istället för ett Sommar, så skulle jag spela den här också:
Jussi Björling- Oh helga natt!

Nu när jag skrivit ner dem här så kanske jag ångrar mig lite. Jag vet egentligen inte vad jag skulle välja annars, men jag känner att det nog finns låtar jag gillar mer men som jag har glömt bort att ta med här. Men men.. jag kanske får göra en recap om ett år eller så. Listan känns också lite seg. Jag identifierar mig själv som en sådan som alltid lyssnar på fartig musik, mycket rock och så, men det kanske är de lugnare rockigare låtarna jag gillar!

1 comment:

Anonymous said...

Hej, Louis Armstrongs What a wonderful world gillade du skarpt när du var yngre. Den är härlig fortfarande tycker jag.
Kram
mamma