Monday, September 13, 2010

Skolval

Hjälp! Har alla andra sina ungar i skolkö? Jag har inte tänkt på det alls, utan trott att ens barn blir placerad i skolan närmast där man bor, och vill man ha någon annan skola så måste man köa dit.

Och så är det nog till viss del. Man blir placerad i närmsta kommunala skolan om jag fattat rätt. Nu har jag fått reda på att flera skolor härikring där vi bor är rätt sunkiga och har dåliga rykten. Och närmsta kommunala skola för Nisse ligger en bra bit bort, betyder alltså busstur. Vi har en jättefin skola bara 100 meter från där vi bor, men den är privat - alltså måste man köa till den. Detta fick jag reda på i lekparken (the place to be!) när jag var där förra veckan. Ringde vår närmsta skola (den fina som ligger 100 meter bort). Damen där sa att jag ringde fyra år för sent! Men nu är båda barnen i kö där så får vi hoppas på det bästa.

Har också printat ut lite ansökningslappar till privata skolor i Sollentuna eftersom vi vill flytta. Gah, hade ingen aning om att den här hetsen började redan nu. Förstår ju såklart att det är skolval och mycket tid som behöver läggas på dessa val i framtiden, men jag tänkte att sånt blir det väl lagom till högstadiet.


Nåväl, nu är den här fina killen i skolkö. Han är förresten 4 år och 4 månader gammal idag. Vi har mumsat marängsviss ikväll, och firat att han nu fått en rumskompis.

No comments: